Projekt „Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy”

Celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości  kształcenia zawodowego MOF Włocławka.

Zaproponowany zakres szkoleń jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby 6 zespołów szkół zawodowych: Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Technicznych, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Samochodowych, Zespołu Szkół Elektrycznych, Zespołu Szkół Chemicznych, oraz 1 placówki oświatowej-Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.

W zakresie przewiduje się: 

1. Kursy zawodowe zakończone uprawnieniami dla uczniów oraz zajęcia specjalistyczne z przedmiotów zawodowych przygotowujące do egzaminów zawodowych.

2. Rozwój kształcenia zawodowego we współpracy z otoczeniem biznesowym, obejmującym dodatkowe wsparcie służące podnoszeniu, nabywaniu oraz uzupełnianiu wiedzy i umiejętności, a także kwalifikacji zawodowych zwiększających ich szanse na rynku pracy poprzez zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne (dobór dodatkowych kursów dla ucznia w oparciu o wskazania otoczenia społeczno-gospodarczego, a także włączenia w system egzaminów zawodowych otoczenia społeczno-gospodarczego).

3. Dodatkowe zajęcia dla uczniów z kompetencji miękkich: kompetencje matematyczne, języki obce  oraz  inne niezbędne kompetencje w tym  umiejętności uniwersalne  niezbędne na rynku pracy (m innymi kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów).  Kompetencje związane z zieloną lub cyfrową transformacją; podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem.

4. Podniesienie kompetencji/kwalifikacji  nauczycieli kształcenia zawodowego, w dziedzinach nauczania zawodowego. Niezwykle ważną rolę odgrywa wysoko wykwalifikowana kadry dydaktyczna  realizacja wsparcia nauczycieli kształcenia  zawodowego ukierunkowanego na doskonalenie, kompetencji lub kwalifikacji związanych z nauczanym przedmiotem lub nabycie nowych dodatkowych kwalifikacji  potrzebnych do nauczania w tym zawodzie  w MOF Włocławek   (nauczyciele, którzy będą brali udział w projekcie, podniosą swoje kompetencje/kwalifikacje, a następnie wykorzystają w dalszej pracy swoją wiedzę i fachowość oraz nowe kompetencje /kwalifikacje w pracy z uczniem  w nauczaniu przedmiotów zawodowych, które są  niezbędne do realizacji  kształcenia zawodowego). Dodatkowe kompetencje lub kwalifikacje dla nauczycieli:

a) podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem;

b) pogłębiania współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;

c) podnoszenia kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych)

d) społeczno-emocjonalnych, przekrojowych

e) zieloną energią i  cyfrową transformacją;

 f) udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych ( działania prozdrowotne i proekologiczne)

4. Podniesienie  kompetencji   praktycznych uczniów  poprzez udział  uczniów w wysokiej jakości stażach uczniowskich  dla uczniów kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami. Staże pozwalają na poznanie wybranego przez ucznia zawodu w warunkach naturalnych w środowisku u pracodawcy.

5. Doposażenie / wyposażenie pracowni zawodowych. Stan przygotowania szkół do nauki zawodu, wyposażenie pracowni jest bardzo zróżnicowane w poszczególnych szkołach i najczęściej wymagają doposażenia , dlatego zaplanowano w projekcie , tworzenie w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów obejmujących wyposażenie pracowni dla zawodów szkolnictwa zawodowego ( zakupy wynikają ze spisu inwentarza , oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia, a także ze wskazań środowiska społeczno-gospodarczego) Działania zgodne z  dostosowaniem do  cyfrowej transformacji, w tym wzmocnienia cyfryzacji, poprawy jakości warunków kształcenia, w tym tworzenie warunków odzwierciedlających rzeczywiste warunki pracy.

5. Zapewnienie doradztwa zawodowego w szkołach, określenia własnego Indywidualnego Planu Działań.

6. Podnoszenie kompetencji  społecznych, społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych.

Załączniki:

  1. DOCXRegulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy” (70,28KB)
  2. DOCXZałącznik nr 1 - Formularz rekrutacyjny (70,63KB)
  3. DOCXZałącznik nr 2 - Zgoda Rodzica-Opiekuna prawnego (44,45KB)
  4. DOCXZałącznik nr 3 - Zgoda Dyrekcji szkoły (38,45KB)
  5. DOCXZałącznik nr 4a - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Budowlanych we Włocławku (47,35KB)
  6. DOCXZałącznik nr 4b - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Chemicznych we Włocławku (47,92KB)
  7. DOCXZałącznik nr 4c - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Ekonomicznych we Włocławku (47,69KB)
  8. DOCXZałącznik nr 4d - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Elektrycznych we Włocławku (47,90KB)
  9. DOCXZałącznik nr 4e - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Samochodowych we Włocławku (47,46KB)
  10. DOCXZałącznik nr 4f - Ankieta dotycząca chęci uczestnictwa w zajęciach dla uczniów i nauczycieli – Zespół Szkół Technicznych we Włocławku (49,36KB)
  11. DOCXZałącznik nr 5 - Oświadczenie Uczestnika Projektu – klauzula informacyjna (37,29KB)
  12. DOCXZałącznik nr 6 - Deklaracja udziału w Projekcie (36,60KB)
  13. DOCXZałącznik nr 7 - Lista osób zakwalifikowanych do Projektu (52,37KB)
  14. DOCXZałącznik nr 8 - Usprawiedliwienie nieobecności (41,51KB)
  15. DOCXZałącznik nr 9 - Rezygnacja z projektu. (45,30KB)