- Menu Główne BIP
- Oświata
- Projekty
- Projekt „Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy”
Projekt „Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy”
Celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia zawodowego MOF Włocławka.
Zaproponowany zakres szkoleń jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby 6 zespołów szkół zawodowych: Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Technicznych, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Samochodowych, Zespołu Szkół Elektrycznych, Zespołu Szkół Chemicznych, oraz 1 placówki oświatowej-Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
W zakresie przewiduje się:
1. Kursy zawodowe zakończone uprawnieniami dla uczniów oraz zajęcia specjalistyczne z przedmiotów zawodowych przygotowujące do egzaminów zawodowych.
2. Rozwój kształcenia zawodowego we współpracy z otoczeniem biznesowym, obejmującym dodatkowe wsparcie służące podnoszeniu, nabywaniu oraz uzupełnianiu wiedzy i umiejętności, a także kwalifikacji zawodowych zwiększających ich szanse na rynku pracy poprzez zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne (dobór dodatkowych kursów dla ucznia w oparciu o wskazania otoczenia społeczno-gospodarczego, a także włączenia w system egzaminów zawodowych otoczenia społeczno-gospodarczego).
3. Dodatkowe zajęcia dla uczniów z kompetencji miękkich: kompetencje matematyczne, języki obce oraz inne niezbędne kompetencje w tym umiejętności uniwersalne niezbędne na rynku pracy (m innymi kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów). Kompetencje związane z zieloną lub cyfrową transformacją; podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem.
4. Podniesienie kompetencji/kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego, w dziedzinach nauczania zawodowego. Niezwykle ważną rolę odgrywa wysoko wykwalifikowana kadry dydaktyczna realizacja wsparcia nauczycieli kształcenia zawodowego ukierunkowanego na doskonalenie, kompetencji lub kwalifikacji związanych z nauczanym przedmiotem lub nabycie nowych dodatkowych kwalifikacji potrzebnych do nauczania w tym zawodzie w MOF Włocławek (nauczyciele, którzy będą brali udział w projekcie, podniosą swoje kompetencje/kwalifikacje, a następnie wykorzystają w dalszej pracy swoją wiedzę i fachowość oraz nowe kompetencje /kwalifikacje w pracy z uczniem w nauczaniu przedmiotów zawodowych, które są niezbędne do realizacji kształcenia zawodowego). Dodatkowe kompetencje lub kwalifikacje dla nauczycieli:
a) podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem;
b) pogłębiania współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
c) podnoszenia kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych)
d) społeczno-emocjonalnych, przekrojowych
e) zieloną energią i cyfrową transformacją;
f) udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych ( działania prozdrowotne i proekologiczne)
4. Podniesienie kompetencji praktycznych uczniów poprzez udział uczniów w wysokiej jakości stażach uczniowskich dla uczniów kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami. Staże pozwalają na poznanie wybranego przez ucznia zawodu w warunkach naturalnych w środowisku u pracodawcy.
5. Doposażenie / wyposażenie pracowni zawodowych. Stan przygotowania szkół do nauki zawodu, wyposażenie pracowni jest bardzo zróżnicowane w poszczególnych szkołach i najczęściej wymagają doposażenia , dlatego zaplanowano w projekcie , tworzenie w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów obejmujących wyposażenie pracowni dla zawodów szkolnictwa zawodowego ( zakupy wynikają ze spisu inwentarza , oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia, a także ze wskazań środowiska społeczno-gospodarczego) Działania zgodne z dostosowaniem do cyfrowej transformacji, w tym wzmocnienia cyfryzacji, poprawy jakości warunków kształcenia, w tym tworzenie warunków odzwierciedlających rzeczywiste warunki pracy.
5. Zapewnienie doradztwa zawodowego w szkołach, określenia własnego Indywidualnego Planu Działań.
6. Podnoszenie kompetencji społecznych, społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych.