Projekt „Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy”
Celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia zawodowego MOF Włocławka.
Zaproponowany zakres szkoleń jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby 6 zespołów szkół zawodowych: Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Technicznych, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Samochodowych, Zespołu Szkół Elektrycznych, Zespołu Szkół Chemicznych, oraz 1 placówki oświatowej-Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
W zakresie przewiduje się:
1. Kursy zawodowe zakończone uprawnieniami dla uczniów oraz zajęcia specjalistyczne z przedmiotów zawodowych przygotowujące do egzaminów zawodowych.
2. Rozwój kształcenia zawodowego we współpracy z otoczeniem biznesowym, obejmującym dodatkowe wsparcie służące podnoszeniu, nabywaniu oraz uzupełnianiu wiedzy i umiejętności, a także kwalifikacji zawodowych zwiększających ich szanse na rynku pracy poprzez zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne (dobór dodatkowych kursów dla ucznia w oparciu o wskazania otoczenia społeczno-gospodarczego, a także włączenia w system egzaminów zawodowych otoczenia społeczno-gospodarczego).
3. Dodatkowe zajęcia dla uczniów z kompetencji miękkich: kompetencje matematyczne, języki obce oraz inne niezbędne kompetencje w tym umiejętności uniwersalne niezbędne na rynku pracy (m innymi kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów). Kompetencje związane z zieloną lub cyfrową transformacją; podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem.
4. Podniesienie kompetencji/kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego, w dziedzinach nauczania zawodowego. Niezwykle ważną rolę odgrywa wysoko wykwalifikowana kadry dydaktyczna realizacja wsparcia nauczycieli kształcenia zawodowego ukierunkowanego na doskonalenie, kompetencji lub kwalifikacji związanych z nauczanym przedmiotem lub nabycie nowych dodatkowych kwalifikacji potrzebnych do nauczania w tym zawodzie w MOF Włocławek (nauczyciele, którzy będą brali udział w projekcie, podniosą swoje kompetencje/kwalifikacje, a następnie wykorzystają w dalszej pracy swoją wiedzę i fachowość oraz nowe kompetencje /kwalifikacje w pracy z uczniem w nauczaniu przedmiotów zawodowych, które są niezbędne do realizacji kształcenia zawodowego). Dodatkowe kompetencje lub kwalifikacje dla nauczycieli:
a) podnoszenia kompetencji lub nabywania kwalifikacji związanych z zawodem;
b) pogłębiania współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
c) podnoszenia kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych)
d) społeczno-emocjonalnych, przekrojowych
e) zieloną energią i cyfrową transformacją;
f) udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych ( działania prozdrowotne i proekologiczne)
4. Podniesienie kompetencji praktycznych uczniów poprzez udział uczniów w wysokiej jakości stażach uczniowskich dla uczniów kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami. Staże pozwalają na poznanie wybranego przez ucznia zawodu w warunkach naturalnych w środowisku u pracodawcy.
5. Doposażenie / wyposażenie pracowni zawodowych. Stan przygotowania szkół do nauki zawodu, wyposażenie pracowni jest bardzo zróżnicowane w poszczególnych szkołach i najczęściej wymagają doposażenia , dlatego zaplanowano w projekcie , tworzenie w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów obejmujących wyposażenie pracowni dla zawodów szkolnictwa zawodowego ( zakupy wynikają ze spisu inwentarza , oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia, a także ze wskazań środowiska społeczno-gospodarczego) Działania zgodne z dostosowaniem do cyfrowej transformacji, w tym wzmocnienia cyfryzacji, poprawy jakości warunków kształcenia, w tym tworzenie warunków odzwierciedlających rzeczywiste warunki pracy.
5. Zapewnienie doradztwa zawodowego w szkołach, określenia własnego Indywidualnego Planu Działań.
6. Podnoszenie kompetencji społecznych, społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych.