Zarządzenie Nr 399/2024 Prezydenta Miasta Włocławek z dnia 1 października 2024 roku w sprawie organizacji i zasad działania miejskiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Włocławek
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 i poz. 721), art. 4 ust. 1 pkt 15 – 16 i pkt 20 oraz ust. 2 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107), oraz art. 17 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 4 i ust. 5, art. 18 ust. 2, art. 19 ust. 2 pkt 1 i art. 20 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834), i § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290), w zw. z zarządzeniem Nr 232/2024 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie organizacji i zasad działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego
zarządza się co następuje:
§ 1.1. Tworzy się na terenie miasta Włocławek zintegrowany miejski system ostrzegania i alarmowania (SOiA), oparty na systemie wczesnego ostrzegania (SWO), systemie wykrywania i alarmowania (SWA), Wojewódzkim Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania, Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania (KSWSiA) i systemie powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza (ODN).
2. Miejski SOiA obejmuje organy administracji publicznej, kierowników jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej realizujących zadania czasu pokoju („P”) w ramach SWO, a po ogłoszeniu wyższych stanów gotowości i czasu wojny („W”) realizację dodatkowych zadań w ramach SWA.
§ 2.1. Do zadań realizowanych w ramach działania miejskiego SOiA należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń;
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
4) ocena zagrożeń występujących na terenie miasta;
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
8) gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji informatycznych;
9) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
10) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych;
2. Pod pojęciem przepisów szczególnych, o których mowa w pkt. 2, 3 i 7, rozumie się odrębne przepisy wynikające z ustawy, rozporządzenia lub zarządzenia, w ramach których jednostka organizacyjna, organ, instytucja, inspekcja, służby, straże i podmiot leczniczy jest zobowiązany do ratowania zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony mienia i środowiska naturalnego.
3. Zadania wymienione w ust. 1 realizowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 1, realizuje prezydent miasta zgodnie z właściwością miejscową;
2) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 2 realizują jednostki organizacyjne oraz podmioty lecznicze, służby, inspekcje i straże, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 3 – 15;
3) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 3 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 3 – 12;
4) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 4 realizuje prezydent miasta poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego;
5) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 5 realizują podmioty lecznicze, organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 15;
6) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 6 realizują organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 5, 12 – 14;
7) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 7 realizują podmioty lecznicze oraz organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – 11, 14 – 15;
8) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 8 realizują podmioty lecznicze, organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 6 – 9, 15;
9) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 9, realizuje prezydent miasta zgodnie z właściwością miejscową;
10) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 10, realizuje prezydent miasta zgodnie z właściwością miejscową.
§ 3.1. Zadania SOiA realizują następujące organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
1) prezydent miasta poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego, zwane dalej MCZK;
2) starosta włocławski poprzez powiatowe centrum zarządzania kryzysowego, zwane dalej PCZK;
3) Komendant Miejski Policji we Włocławku poprzez podległe sobie jednostki organizacyjne policji prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
4) Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Włocławku poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
5) Komendant Straży Miejskiej we Włocławku poprzez wyspecjalizowane formacje prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
6) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny poprzez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną we Włocławku;
7) Kierownik Oddziału we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
8) Powiatowy Lekarz Weterynarii poprzez Inspekcję Weterynaryjną Powiatowego Inspektoratu Weterynarii we Włocławku;
9) Kierownik Delegatury we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska;
10) Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
11) Kierownik Nadzoru Wodnego we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie;
12) nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 5 ust.4 i art. 26 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. 2017 r., poz. 1897) i art. 34 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 2018 r., poz. 1914);
13) kierownicy jednostek organizacyjnych oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zobowiązanych w myśl przepisów o ochronie środowiska do sporządzania zewnętrznych planów ratowniczych i realizacji procedur określonych w tych planach;
14) osoby kierujące podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
15) kierownicy podmiotów realizujących działania istotne dla funkcjonowania infrastruktury, w szczególności dostaw energii elektrycznej, gazu, wody oraz realizujących odbiór ścieków i śmieci.
2. Jednostki i instytucje oraz zakłady wchodzące w skład SOiA zobowiązane są do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń ludności lub środowiska.
3. Do wymiany informacji, o której mowa w ust. 2 zobowiązane są również jednostki organizacyjne i instytucje, wymienione w § 1 ust. 4 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia, a nie wymienione w ust. 1 przedmiotowego zarządzenia.
4. Włączenie jednostek organizacyjnych, instytucji i podmiotów gospodarczych do SOiA nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa.
§ 4. 1. Prezydent miasta zapewni całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem SOiA na administrowanym obszarze zgodnie z posiadaną właściwością.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SOiA dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 niezwłocznie przekazują do miejskiego centrum zarządzania kryzysowego.
3. Organy administracji publicznej przekazują uzyskane informacje organom funkcjonującym na wyższym i/lub niższym szczeblu.
§ 5. Podmioty odpowiedzialne w zakresie swoich kompetencji za realizację zadań w ramach SOiA przygotowują się do realizacji tychże zadań przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowania i aktualizacji procedur opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
c) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
d) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w ramach SOiA.
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy
o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów doskonalących i sprawdzających funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.
§ 6. Szczegółowe zasady organizacji, działania systemu, funkcjonowania i dokumentowania oraz informowania, ostrzegania i alarmowania SOiA na terenie miasta Włocławek określa:
1) załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wczesnego ostrzegania SWO na terenie miasta Włocławek;
2) załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wykrywania i alarmowania SWA na terenie miasta Włocławek.
§ 7. Organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa § 3 ust. 1, nie później niż w terminie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia dostosują wewnętrzne unormowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych, według właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie systemu ostrzegania i alarmowania do wymogów określonych niniejszym zarządzeniem.
§ 8. 1. Nadzór nad całością funkcjonowaniem SOiA na obszarze miasta Włocławek sprawuje Prezydent Miasta.
2. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad koordynacją i przygotowaniem SWO i SWA do realizacji zadań, oraz organizację szkoleń, ćwiczeń i treningów dla elementów systemu SOiA powierza się Dyrektorowi Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Włocławek.
§ 9. 1. Traci moc zarządzenie Nr 20/2019 Prezydenta Miasta Włocławek z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Włocławek (nie ogłoszone).
2. Traci moc zarządzenie Nr 468/2019 Prezydenta Miasta Włocławek z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie miasta Włocławek.
§ 10. 1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. Zarządzenie podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Włocławek.
Załączniki: